Groot Constantia - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jerf Hol - WaarBenJij.nu Groot Constantia - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jerf Hol - WaarBenJij.nu

Groot Constantia

Blijf op de hoogte en volg Jerf

16 November 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wat te doen op een vrijdag in Kaapstad? Nou, laten we naar een van de wijnboerderijen gaan. ’Of course’ verkiest Myrna met ons mee te gaan; dat is een mooier vooruitzicht dan de hele vrijdag op het werk te zitten…
We pikken haar om 12.30 uur op en rijden naar de Groot Constantia. Tot ons verdriet (!) moeten we drie kwartier wachten tot de Cellar Tour begint en die tijd moeten we helaas wijndrinkend doorbrengen op het terras van het Jonkershuis, een van de twee zeer goed bekend staande restaurants van Groot Constantia. Het uitzicht is, net als de wijn, hemels en ik kom tot de conclusie dat dit absoluut mijn beste, indrukwekkendste en mooiste vakantie is.

Tijdens de tour moeten we veel moeite doen het Zuid Afrikaanse Engels van de gids te verstaan. Hij neemt alle tijd ons het wijnmaakproces uit te leggen; teveel tijd blijkt later want het proeven van de twee witte, twee rode en een port-wijn raffelt hij in no-time af. Dat weerhoudt ons er echter niet van om op ons gemak alle wijnen nog een keer of drie opnieuw te proeven nadat hij al lang vertrokken is. Als laatste verlaten we het proeflokaal en schrijven nog enkele memorabele woorden in het gastenboek.

De stemming zit er goed in en vanwege de wind zoeken we het beschutte terras van het Simon’s op, het tweede restaurant van de Constantia Winery. We bestellen een heerlijke lunch met voor de afwisseling een lekker glas wijn. Opnieuw smullen we van de heerlijke gerechten en besluiten de dames het eetfestijn met een zoet toetje en ik met een brandy. Deze wordt geserveerd in een groot cognacglas bovenop een glas gevuld met warm water en koffiebonen (?).

De middag is een goede ‘try-out’ voor de Stellenbosch wijntour die later volgende week op het programma.
Goed gemutst en voldaan zetten we Myrna af nabij haar werkadres omdat zij nog een avondje karten voor de boeg heeft. Esther en ik drinken thuis nog een kop thee en gaan, rozig van alle drank (ik in ieder geval) zeer vroeg te bed met het vooruitzicht op een vette lunch morgen in La Colombe, een van de beste restaurants ter wereld. Myrna sms-st dat zij nog gaat stappen, maar de oudjes trekken zoiets niet meer en sluiten de ogen…
Aaaaahhh... al weer zo'n mooie dag in Kaapstad, wat een feest!!