Aquila - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jerf Hol - WaarBenJij.nu Aquila - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jerf Hol - WaarBenJij.nu

Aquila

Door: Jerf Hol

Blijf op de hoogte en volg Jerf

23 November 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Om zes uur al gaat de wekker. Snel douchen en een boterham voor maken voordat we naar het safaripark vertrekken. Ruim 185 kilometer rijden voor de boeg dus om half zeven vertrekken we. Na de ochtenddrukte in Kaapstad achter ons te hebben gelaten verloopt de reis vlotjes. Er is een stuk tolweg omdat we door een lange tunnel moeten die ons door een van de Zuid Afrikaanse gebergten voert. Prachtige uitzichten over uitgestrekte wijngaarden, een aantal keren geflankeerd door een grote verzameling krotten. We vermoeden dat daar de zwarte arbeiders wonen die werk hebben op een winery.

Ruim op tijd arriveren we rond de klok van 9 uur bij het safaripark Aquila. De auto kunnen we stallen op een van de overdekte parkeerplaatsen. Vriendelijk worden we ontvangen en na wat formele plichtplegingen en de 1400 rand per persoon afgetikt te hebben worden we tot onze verrassing uitgenodigd voor een ontbijtbuffet. Een aangename verrassing want we hebben best trek en het buffet ziet er onwaarschijnlijk goed uit. Vele soorten broodjes, beleg, yoghurt, fruit, te veel om op te noemen. In een grote ruimte met een prachtig uitzicht over de omgeving genieten we van al dat lekkers.

Een uurtje later rijden we met nog een dozijn toeristen in een van de klaar staande trucks en onder leiding van gids en chauffeur Tommy het safariterrein in. Het eerste wilde dier dat ons pad kruist is een blijkbaar hevig van ons geschrokken muis. Niet lang daarna spotten we twee van de door Esther zo geliefde olifanten. Tommy vertelt ons dat deze twee ook de enige olifanten zijn in het park. Het zijn twee mannetjes die later nog gezelschap zullen krijgen van een aantal vrouwtjes olifanten. Prachtig om ze te zien in hun natuurlijke habitat. Esther geniet zichtbaar en hoorbaar met volle teugen terwijl ik de twee dikhuiden fotografeer. Mijn fototoestel valt overigens in het niet vergeleken met die van onze buurvrouw. Zij is gewapend met een dikke zwarte canon, voorzien van een indrukwekkend grote toeter van een telelens waarmee ze Esther bijna onthoofdt.

Na de olifanten spotten we springbokken, zebra’s, neushorens en een lelijk soort ‘wilddier’ dat een kruising lijkt te zijn tussen een te klein uitvallen buffel en een bok. Tommy stopt de truck iedere keer zodat we op ons gemak foto’s kunnen maken. Ondertussen vertelt hij ons de bijzonderheden van het soort dier dat we zien.
Via een door hekken gescheiden deel van het park rijden we naar de voederplek van de leeuwen. Een grote mannetjesleeuw kauwt tevreden op een stuk karkas en we stoppen op zo’n meter of drie naast hem. Even verderop liggen twee vrouwtjesleeuwen lui te zijn in de inmiddels fel brandende zon. Een prachtig schouwspel dat door iedereen veelvuldig wordt gefotografeerd.

Na bijna twee uur door het park te hebben gehobbeld stoppen we om onze inmiddels zeer droge kelen te smeren. Tommy pakt uit met flessen bubbeltjes en water. Onder de indruk van wat we hebben gezien toosten Esther en ik op deze prachtige ervaring en we genieten in de zon van de sparkling wine met uitzicht op de bergen die het park omgeven. Een half uur later vervolgen we onze tocht. We spotten nog enkele groepjes springbokken maar na de ervaring met de olifanten en de leeuwen zijn we daar al niet meer van onder de indruk.
Zonder dat we de giraffen hebben gezien, zij hebben zich blijkbaar verstopt in het beboste gedeelte van het park, rijden we terug naar de lodge. Hier wacht ons een werkelijk fantastisch lunchbuffet; wat een keur aan heerlijke gerechten; salades, verschillende soorten heerlijk zoete aardappelen, groente, vlees en nog veel meer. Al dat lekkers ligt ons te verleiden en we doen er ons meer dan tegoed aan. Esther sluit het eetfestijn af met een bord vol zoete heerlijkheden en voor mij wordt het een bord met verschillende soorten kaas. Werkelijk genieten is dit; in een schitterende omgeving, met prachtig uitzicht op het park je ongegeneerd te buiten gaan aan al dat lekkers!

Onder het genot van een kop koffie buiken we uit in de schaduw op het terras bij ‘de pool en de poolbar’ voordat we rond een uur of vier aan de terugreis beginnen. Moe maar voldaan zijn we rond de klok van zessen terug in ons huisje. Even nog relaxen op de bank met een glas wijn om mijmerend over onze belevenissen de dag waardig af te sluiten……….Aaaaaah weer zo’n mooie dag in Kaapstad, wat een feest!