Kiespijn - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jerf Hol - WaarBenJij.nu Kiespijn - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jerf Hol - WaarBenJij.nu

Kiespijn

Door: Jerf Hol

Blijf op de hoogte en volg Jerf

24 November 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De zaterdag staat in het teken van uitrusten na de korte nacht van donderdag op vrijdag en de lange autorit heen en terug naar het safaripark. Bovendien is het regenachtig en stormt het enorm. Niet echt de meest ideale weersomstandigheden om iets anders te ondernemen dan luieren op de bank.
Wel even boodschappen doen dus aan het begin van middag de twee winkelcentra bezocht die bij ons in de buurt zitten. Bij de Tribakery aangekomen konden we de verleiding voor een lekkere lunch niet weerstaan. Met smaak en ook met enige moeite werken we de belegde broodjes van Amerikaanse afmeting naar binnen. Hierbij geholpen door een grote kop cappuccino en een nieuwe soort thee: spicy cinnamon.

Om de spijsvertering te stimuleren wandelen we op ons gemak nog even door de mall. Esther schrikt zich helemaal rot als de door haar voor etalagepop aangeziene winkelbediende plotseling tot leven komt, dit tot groot vermaak van betreffende winkelbediende...

's Avonds eten we in ons huisje van de broodjes en salades die we hebben gekocht. Dan speelt echter de kiespijn, die al een paar dagen zeurend aanwezig is, plotseling behoorlijk op. Paracetamol helpt niet afdoende evenmin als de later nog extra ingenomen Ibuprofen. Op internet zoeken we naar een tandarts die nog te bereiken is op dit zaterdagse late tijdstip en we vinden het nummer van een emergency dentist. Om 11 uur 's avonds toch maar even gebeld maar hij rekent 1000 rand om op dit uur nog op de praktijk te verschijnen: morgenochtend is het de helft goedkomer. Morgen dan maar.
Met wat extra pijnstillers een film opgezet voor de afleiding maar van de film krijg ik niet veel mee omdat ik in slaap sukkel.

Zondagochtend om 8 uur meteen de dentist gebeld en om 9 uur ben ik welkom in de praktijk. Het is een twintig minuten rijden, dus dat valt mee. Een alleraardigste vrouwelijke tandarts van Indiase afkomst, zo vermoeden we, onderzoekt mijn zere kies en neemt enkele röntgenfoto's. Daarop is te zien dat er sprake is van een abces. Om dit op te lossen is een wortelkanaalbehandeling nodig maar omdat we donderdag al vertrekken naar Nederland vindt ze het niet verstandig dit nu te doen; zij kan de behandeling dan namelijk niet afmaken.
Ze schrijft me voor de komende 5 dagen een antibioticum kuur voor, aangevuld met een sterke pijnstiller en adviseert me bij terugkomst in Nederland direct naar mijn eigen tandarts te gaan.
Voor het onderzoek en de foto's hoef ik niets te betalen, alleen de 500 rand zoals aangekondigd wordt gerekend, nou dat valt dan weer mee.

Gewapend met een recept gaan we naar het grote winkelcentrum in Tokai bij ons in de buurt. De farmacie daar is, net als de meeste andere winkels, ook op zondag open. Daar halen we de twee soorten antibiotica en de pijnstiller. Kosten, een ons verbazend laag bedrag van 74 rand, nog geen 7 euro dus.

Een uurtje later blijkt de pijnstiller zijn werk te doen en neemt de pijn af. Gelukkig maar.... Verder maar even rustig aan doen vandaag en kijken hoe ik reageer op de antibiotica.