Penang - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Jerf Hol - WaarBenJij.nu Penang - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Jerf Hol - WaarBenJij.nu

Penang

Blijf op de hoogte en volg Jerf

14 Mei 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Dinsdag 13 mei na het ontbijt, lekker en veel, vertrokken naar het eiland Penang, eerst over bochtige wegen een stuk naar het zuiden om vervolgens de snelweg naar Gerogetown te nemen. Daar rijdt het vlot door en ook Myrna kruiot achter stuur om haar eerste Maleisische kilometers af te leggen. We rijden na een uur of drie een kilometerslange brug over naar het eiland en de navigatie loodst ons feilloos naar het Rainbow Paradise Beach resort. Daar krijgen we een appartement tot onze beschikking met slaapkamer, kamer met open keuken en beide ruimtes hebben een balkon met uitzicht op zee!
Na het inchecken gaan we meteen naar het zwembad en het strand dat pal achter het zwembad is. Wat een luxe en zaligheid!

's Avonds pakken we een taxi naar de stad om te eten in 'That little wine bar'. De taxichauffeur moet moeite doen om ons bij het restaurant af te zeggen vanwege een processie die tot middernacht duurt. Maar na een klein stukje lopen komen we bij de winebar, een super leuke te tent met heerlijke wijn.
We eten een biefstuk en gerookte eend, echt heerlijk. Nog den heerlijk toetje en een koo koffie toe.
Een oudere taxichauffeur breng ons met hortend en stotend gas geven naar ons hotel terug.

Woensdag willen we na het ontbijt naar Penang Hill maar dat pakt onverwacht toch anders uit. De navigatie besluit er mee op te houden en vergeefs proberen we de stad uit te komen; we rij den in een rondje en besluiten in het hotel maar even de weg te vragen.....en ook dat loopt anders dan verwacht. Ze doen weliswaar hun best om ons duidelijk te maken hoe te rijden maar we worden er niet wijzer van. Inmiddels wordt het steeds later en besluiten we naar de tropical fruit farm te gaan. Die is makkelijker te vinden en daar hebben we geen navigatie voor nodig.
In de fruittuin worden we rondgeleid door een slecht Engels pratende gids en mogen we als beloning een bord met veel verschillende vruchten samenstellen en opeten.
Myrna loodst ons met haar mobiele telefoon keurig richting hotel en we passeren onderweg de Kek Lok Si Tempel en die gaan we dus maár eens met een bezoek vereren. Wat een bonte mengeling van kleuren en wat een kermis aan stalletjes met souveniers en ander spul!
We kopen dus inderdaad enkele souveniers en rijden naar een paar uur 'huiswaards'.
's Avonds met de auto naar de stad om te eten op Gurny Drive; een weg met allemaal Hawker-stalletjes met lekker eten. Voor omgerend 3 euro per persoon eten week onze buik vol, heerlijk. Hele aardige mensen behoeden ons voor een wielklem, leggen uit hoe we parkeertickets moeten kopen en geven ons tickets van hen zelf. super aardig want aan de lopende band worden niet betalende auto's van klemmen voorzien!
Terug in het hotel nog een borreltje en dan slapen, morgen weer een (warme) dag.

Donderdagochtend na het ontbijt vertrokken naar Penang Hill en daar met het treintje de enorme lange stijle helling opgereden. Boven aangekomen wordt het uitzicht enigszins belemmerd door de laaghangende bewolking, maar we kunnen toch in de verte de lange brug zien waarover we zijn gereden om Penang te bereiken.
Verder valt het op de berg wat tegen, er staat een moskee en een tempel maar die zijn niet echt mooi. We zijn geneigd alles te vergelijken met zuid Afrika en Kaapstad en dan valt hier alles behoorlijk tegen.....
Na de heuvel gaan we terug naar het hotel om even lekker te chillen aan het strand. We durven niet te ver de zee in want misschien zijn er kwallen. Heerlijk om zo aan het strand te genieten van een lekker zeewindje en het geluid van de zee. We nuttigen een lunch in het café van het hotel en gaan ons daarna opfrissen voor een ritje naar de stad,
Die avond bezoeken we met de te dure hoteltaxi in het oudere gedeelte van
Georgetown de Komtar, een van de eerste shoppingmalls van de stad. Helaas kunnen we niet het uitzichtpunt bezoeken op de hoogste verdieping want die wordt gerestaureerd.
Met een veel goedkopere rode taxi gaande later terug naar het hotel. Nog een borrel tot slot en er is al weer een vakantiedag voorbij.

Vrijdag staat de tropical spice garden op het programma. Maar niet nadat we Anna de kosten voor de extra nachten in ons hotel hebben betaald. Zij meldt zich zoals afgesproken keurig om 9.00 uur bij de receptie. We rekenen af en krijgen nog een tip voor een restaurant waar we goed seafood kunnen eten.
De spicegarden is prachtig en we maken veel foto's. In de giftshop kopen we wat souveniers voor thuis en dan gaan we naar de botanical garde. Het is drukkend warm en vochtig en al na een korte wandeling besluiten we terug te keren naar het hotel om net als gisteren even op het strand te genieten van zon en zee.
Spannend waar we vanavond gaan eten: seafood in het zunami restaurant of BBQ in het Gaya restaurant van het hotel.

Het is de BBQ geworden in het restaurant en we hebben weer heerlijk gegeten. Ik heb gerechten gegeten die ik nog nooit heb gehad; sommige lekker en andere minder. De toetjes waren heerlijk dus twee keer opscheppen maar!
Na twee uur zijn we echt helemaal volgegeten en stoppen we ermee, voldaan en volgegeten terug naar de kamer; we zijn moe .......