Taman Negara - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Jerf Hol - WaarBenJij.nu Taman Negara - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Jerf Hol - WaarBenJij.nu

Taman Negara

Blijf op de hoogte en volg Jerf

10 Mei 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Om kwart voor zes gaat de wekker: Opstaan voor een vroeg ontbijt!
De auto uit de parkeergarage van het hotel gereden en de koffers laten inladen; gereed om de stad uit te komen in de drukte van de ochtendspits! Gelukkig zijn we met de mevrouw uit de navigatie want die helpt ons meteen op (de goede) weg. Druk druk druk xenofobe veel verkeerslichten. Eenmaal de stad uit gaat het beter. Met slechts een enkele stop om te tanken en te plassen bereiken we ruim op tijd de opstapplaats voor de boot.
De drie uur durende boottocht is wel erg relaxed. We snorren met een vaartje over de modderig uitziende rivier.
Na een boottocht van 3 uur aangekomen in het mutiara resort. Wat een leuke huisjes waar de gasten worden ondergebracht !
We willen de airco aanzetten maar die weigert na een paar minuten te doen wat we willen. De receptie gebeld en binnen een paar minuten is er iemand om de airco aan de gang te helpen. Kan hij meteen even zeggen hoe de douche werkt want Myrna krijgt er maar geen water uit. Blijkt dat je eerst een soort hoofdkraan open moet zetten, je moet het maar weten.
S'avonds eten we in het restaurant van het resort, in buffetvorm. Later die avond doen we een nachtwandeling door de jungle. Die valt enigszins tegen want het barst van de rondwandelende toeristen en wilde beesten late zich niet zien... Slechts een paar insecten en een soort 'mouse-deer', een uit de kluiten gewassen supermuis. De gids is overigens heel aardig en een van de parkpersoneelsleden, Sabri, leent ons zijn zaklamp voor de nachtwandeling.
Teruggekomen van de wandeling genieten we nog van een slaapmutsje aan de bar; een gin-tonic voor Myrna en voor mij uiteraard weer een Jack, niet goedkoop (72 ringgit, ongeveer 22 EUR) maar wel heel lekker! En dat is wat belangrijk is op onze Maleisië-avontuur.
Het is zondag 11 mei. Heerlijk geslapen in onze junglehut en genoten van een uitgebreid ontbijt met croissants, ei, een soort pannenkoekje met pindasoep en sambal, mihoen en nog meer. Na het ontbijt maken we ons gereed voor een jungletracking met een cannopywalk; een tochtje van maar liefst 3 uur door de hete jungle, deels over een slingerende hoge touwbrug. Ook hier weer een file van toeristen! Na de touwbrug door de toppen van de bomen is het nog een flinke klim naar de dik 400 meter hoge heuvel. Het uitzicht is niet spectaculair, en we zweten ons helemaal nat. De weg terug is makkelijk en onderweg babbelen we wat met een Nederlands stel.
Kledder nat van het zweet en moe keer we terug naar onze hut. Even lekker onder de douche en dan heerlijk relaxen op de comfortabele bedden; mijn kleren drogen buiten in de inmiddels snikhete zon. Blij dat de airco gemaakt is!
Rond een uur of 6 gaan we naar de overkant van de rivier naar een 'floating family restauran'. Leuk sfeertje en bijzonder om op een bootje in de jungle te eten. Myrna bestelt een 'westerse hap' met friet en een hamburger; ik ga me te buiten aan tien stokjes saté met rijst en daarna nog eens tien stokjes saté ! De saté wordt op het strand klaargemaakt door een paar meisjes op een simpele bbq. Iedere bestelling wordt over de loopbrug naar de boot gebracht: 10 ringgit per portie (ongeveer 2 euro).
Na onze buiken vol te hebben gegeten gaan we op zoek naar een cafeetje, maar dat valt nog niet mee.....we belanden uiteindelijk in een soort kantine van het rainforrest resort, nuttigen een biertje en een sapje en gaan in het pikkedonker terug naar de rivier. Daar worden we weer netjes naar de overkant gevaren. Nog een cocktail en een whisky en dan lekker slapen. Aangekomen bij onze junglehut worden we opgeschrikt door een salamander (of zo) die zich in de kamer heeft verstopt achter de prullenbak. Hij is banger voor ons dan wij voor hem en de rest van de nacht zien of horen we hem niet meer.

De volgende ochtend, maandag 12 mei, gaat we om 9 uur met de boot weer terug naar de jetty in kuala tembeling. Een relaxed tochtje over de modderig uitziende en brede rivier. Onderweg spotten we wat wildlive zoals buffels, vogels en een vette hagedis. Twee uurtjes varen en dan zijn we er. Op naar de Cameron highlands met onze heet geworden huurauto.