Bay Harbour, the market en V&A Waterfront - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jerf Hol - WaarBenJij.nu Bay Harbour, the market en V&A Waterfront - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jerf Hol - WaarBenJij.nu

Bay Harbour, the market en V&A Waterfront

Blijf op de hoogte en volg Jerf

11 November 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zondag 11 november.
In een stralend ochtendzonnetje hebben we ons opgemaakt voor weer een tripje. Dit keer is het plan naar Hout Bay te gaan voor een bezoek aan de Bay Harbour markt. Prachtig was de route waar 'Miep', de ons wat streng toesprekende navigatiedame, ons doorheen lootste. De tocht ging langs de prachtige Constantia Winery met beboste wegen en grote villa's van onwaarschijnlijk rijke Zuid-Afrikanen. We nemen ons voor om de dichtbije Constantia wijn-'boerderij' snel te bezoeken.

Aan het eind van deze mooie weg bevindt zich ons doel van vanochtend; de Harbour Bay market. Ook hier wijst een parkeerjongen ons een aardig plekje voor de auto; even al vast 5 rand apart houden om hem daarvoor te belonen als we weer vertrekken.
Na een paar minuten komen ook Myrna en Claire aan. Ik kijk met bewondering naar hun stralende en zomerse uitstraling en vraag me af hoe ze dat toch, na waarschijnlijk weer een zaterdagse stapavond, voor elkaar krijgen.

De markt is een bonte verzameling van kleurrijke producten; handgemaakte figuren, kleding, eten, eten, drankjes, en wat al meer. De kraampjes en tafels met producten zijn wat ruimer opgezet dan in de Old Biscuit Mill waar we gisteren waren en het is hier ogenschijnlijk minder druk; de donkere man aan de ingang die op een handteller iedere binnenkomende gast indrukt zou dat kunnen bevestigen.

Bubbels.
Op advies van Myrna bestel ik een broodje met gemsbokvlees. Ik krijg een uit de kluiten gewassen en met leds gevulde plastic kaart mee met het nummer van mijn bestelling. Blijkbaar gaat die trillen en oplichten zodra mijn broodje klaar is. Intussen dan maar een fles roze bubbels gekocht om ons late ontbijt c.q. vroege lunch sprankelend te begeleiden. Na een kwartiertje geeft het plastic ding inderdaad een teken van leven door al vibrerend fel blauw op te lichten. Niets te veel beloofd: een overbeladen broodje gemsvlees, vergezeld met uien, tomaat en avocado, wordt met met een brede smile aangereikt.

Na de markt besluiten we naar V&A Waterfront te rijden; een haven die genoemd is naar de Engelse koningin Victoria en haar zoon Alfred. Zij gaven in 1860 de opdracht voor het bouwen van de haven. De beide meiden blijken hier kind aan huis en nemen ons mee naar een van hun favoriete terassen op de eerste verdieping van een bar. Onder het genot van een kop koffie, en een 'zullen we maar een fles witte wijn doen?', genieten we in het zonnetje van het zicht op de boten, winkels en restaurants.

We eindigen deze stralende dag met opnieuw een heerlijke maaltijd bij het veel geprezen 'Sevruga' restaurant, een zusje van 'Beluga' waar we zeker ook nog willen dineren. De gerechten die we kiezen variëren van sushi tot dim sum, calamaris en tuna. Ook vandaag weer vergezeld van een fantastisch lekkere rode wijn; heerlijk!
Het toetje dat Esther en Myrna vol verwachting bestelden voldeed door de keiharde biscuit niet geheel aan de verwachting. We zijn dat snel vergeten; de karikatuur-achtige oudere dame, die deel uit maakt van een gezelschap aan de tafel achter ons, maakt ons door haar olijke, veel te hoog opgetrokken wenkbrauwen buikpijnmakend aan het lachen.

In de reeds ingevallen duisternis zoeken we, na 30 rand (nog geen 3 euro) betaald te hebben voor urenlang parkeren, onze auto's weer op. We nemen afscheid van de meiden en gaan ieder ons weegs naar huis. Daar sluiten Esther en ik de dag af met de enigszins wazige 'Prometheus' sci fi film.
Aaaaahhh... al weer zo'n mooie dag in Kaapstad, wat een feest!!