Culinair Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jerf Hol - WaarBenJij.nu Culinair Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jerf Hol - WaarBenJij.nu

Culinair Kaapstad

Door: Jerf Hol

Blijf op de hoogte en volg Jerf

20 November 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Bewolkt en regenachtig in Kaapstad vandaag. En wat kan een mens dan beter doen dan een ochtend-high-tea in het Mount Nelson Hotel? Precies!
Het parkeren van de auto gaat zoals in de betere films; je stopt direct voor de ingang van het hotel waar vervolgens de auto voor je geparkeerd wordt. Vriendelijk worden we naar binnen geleid naar de voor ons gereserveerde tafel. Twee grote zachte fauteuils en een idem bank met grote kussen flankeren de tafel. We kiezen ieder een van de verschillende en exotische theeën uit het menu, ik een thee met de explosieve naam ‘gunpowder’. Het effect blijkt uiteindelijk mee te vallen…
‘Shortley’ nadat de thee is geserveerd worden allerlei lekkernijen op een 2-etage-bord voor ons neer gezet. Op het onderste bord lekker uitziende mini sandwiches met zalm of ei, heerlijk belegde mini croissantjes en waps. Op de bovenste etage kijken allerlei zoetige lekkernijen ons verleidelijk aan. Kortom, een oh zo lekker maar zeer calorierijk ontbijt, zo rijkelijk dat we niet alles op kunnen. En een doggybag vragen lijkt in deze entourage ‘not done’….

Nadat we alle drie eigenlijk net iets teveel hebben gesnoept wordt onze auto weer voorgereden. Op naar de stad om met de nodige shopping-kilometers weer wat vetten te verbranden. De eerste stop is op Loop Street vanwaar we via Long Street naar het Green Market Square lopen. In een van de vele kraampjes met Afrikaanse producten vindt Myrna het tasje van springbokvel waar ze spontaan verliefd op wordt. Ze onderhandelt strak met de verkoper en scoort het tasje voor minder dan de helft van de vraagprijs. Knap gedaan! Dat ze blij is met haar ‘springbokkie’ moeten we die middag heel vaak horen waarbij ze liefkozend het tassenhuidje aait.

Ik maak gebruik van Myrna’s onderhandelingstalent om een paar houten beeldjes te bemachtigen maar de oudere broer van de verkoper gooit roet in het eten; hij doorziet echter de charmante doch stevige onderhandelingstactiek. Consequent vasthouden aan haar uiterste prijs en na de verkopers tot bijna wanhoop gedreven te hebben verlaat Myrna uiteindelijk de zaak zonder beeldjes en verbaast Esther zich erover dat er niet geslagen is in de zaak. Volgende keer beter…(niet wat slaan betreft natuurlijk).

Omdat de regen nu echt vol houdt zoeken we ons heil bij het ons inmiddels bekende restaurant ‘Fork’. Eerst maar een lekker wijntje, vergezeld van enkele tapas. Na enige tijd klaart het op en gaan we naar V&A Waterfront. We lopen door de enorme winkelpromenade langs winkels met de duurste merken kleding, parfums, sierraden, tassen. In een enorme boekwinkel gaat Esther op zoek naar een Afrikaans kinderboek voor haar nichtje. Ze vindt een schattig olifanten boekje met een opvoedkundig zeer verantwoord verhaaltje. Nooit geweten dat ‘een stijve drukkie’ Afrikaans is voor een stevige knuffel; ik zou dat toch heel anders vertaald hebben.

Intussen stelt de op haar stage hard werkende Claire via een sms-vraag ons voor vanavond samen te eten. Strak plan natuurlijk en we overbruggen de tijd ‘with pleasure’ op het terras van San Marco's, aan het tafeltje waar gisteren nog Charlize Theron gespot is. De keuze voor vanavond valt op het beroemde ‘Beluga’ restaurant.

In de enorme grote Beluga komen we aan een tafel in een kleine ruimte op de eerste verdieping; knus, warm, gezellig en enigszins weg van het meer hectische en rumoerige beneden. Anthony is onze ober en hij voorziet ons van heerlijke Ostrich, tonijn, sushi en springbok (ja, die van het tasje waarschijnlijk). Op aanraden van Myrna en Claire sluiten de dames af met smaak explosie veroorzakende witte chocoladebollen. Ik ‘beperk’ me tot een espresso met brandy……Aaaaahhh al weer zo’n mooie dag in Kaapstad, wat een feest!